Czynności
Notariusz jest osobą powołaną do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub chcą nadać formę notarialną. W wypadkach określonych w ustawie czynności notarialnych mogą dokonywać również zastępcy notarialni lub aplikanci notarialni.
Notariusz w zakresie swoich uprawnień, o których mowa powyżej działa jako osoba zaufania publicznego, korzystając z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego.
Co do zasady, czynności notarialne dokonywane są w Kancelarii Notarialnej, jednakże czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności.
Czynności notarialnych dokonuje się w języku polskim, jednakże na żądanie strony notariusz może dokonać dodatkowo danej czynności w języku obcym, korzystając z pomocy tłumacza przysięgłego.
Notariusz obowiązany jest odmówić dokonania czynności notarialnej sprzecznej z prawem.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o notariacie, Notariusz dokonuje następujących czynności:
01
sporządza akty notarialne,
02
sporządza akty poświadczenia dziedziczenia,
03
podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego,
04
podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i z tymczasowym przedstawicielem w zakresie udziału małżonka przedsiębiorcy w przedsiębiorstwie, na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170),
05
sporządza poświadczenia,
06
spisuje protokoły,
07
sporządza protesty weksli i czeków,
08
przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
09
prowadzi rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych oraz podejmuje związane z tym czynności,
10
sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów,
11
sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów,
12
składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej,
13
sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów (np. oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku, oświadczenia w przedmiocie wykonania przez uprawniony organ prawa pierwokupu).